OM MIG
Jeg bruger en stor mængde af min tid på at videreuddanne mig. Min læsning er især inspireret af amerikansk og engelsk faglitteratur primært med psykodynamiske og kognitive tilgange. Jeg har en livslang interesse for eksistentielle emner.
I mit arbejde som psykolog har to hovedspor ofte krydset hinanden. Det ene omhandler et psykoterapeutisk og rådgivningsmæssigt spor i forhold til unge, børn, forældre og familier med fokus på udviklingshistorie, nuværende behov og psykologiske forståelser. I udgangspunktet og i mine uddannelsesforløb op til specialistniveau har tilgangen været med vægt på den kognitiv-adfærdsterapeutisk tilgang med gradvise øvelser og arbejde med tankemønstre.
Med tiden rundes jeg mere og mere af psykodynamiske, dybere forståelser for dynamikker og deres indvirkning på relationer og vilkår.
De sidste 13 år har jeg haft individuel supervision hos adj. professor, dr.pæd., specialist og supervisor Karen Vibeke Mortensen og desuden de sidste 8 år i gruppe med psykolog Lise Andersen hos supervisor Rikke Schwartz.
Det andet spor i mit arbejdsliv omhandler en interesse for at medtænke et forebyggelsesperspektiv og orkestrering af supplerende faggrupper, der kan afhjælpe efterspørgslen, jeg oplever, på terapi, rådgivning og guidning fra de målgrupper, jeg beskæftiger mig med. Aktuelt har det form som en app om børnepsykologi med daglige lytteøvelser indtalt af mig i lydstudie. Appen er også internationaliseret, og det er en sjov og meningsfuld del af mit arbejdsliv.
Først og fremmest opfatter jeg mig selv som specialist med primær interesse for terapi, læring og udvikling, men jeg har flere gange i mit arbejdsliv snuset til drift, personaleansvar og organisationsudvikling.
Privat er jeg selv forælder. På skolen fungerer jeg som kontaktforælder, og sidder i skolebestyrelsen. Jeg bor i gåafstand til mit kontor.
MIN UDVIKLINGSFORSTÅELSE
I grove træk kan jeg ofte tænke, at udviklingsforståelsen i Børne- og Ungdomspsykiatrien baserer sig mest på en transaktionel udviklingsmodel med mest biologisk/genetisk fokus. Et mere relationelt fokus har oftest større genklang i kommunerne.
Jeg arbejder udfra Allan Carrs model, der forstår psykiske forstyrrelser som fx angst som et resultat af et komplekst samspil mellem en række risiko- og beskyttelsesfaktorer. Faktorerne er dynamiske og forskelligartede – samtidigt påvirker de barnets udvikling. Hvilke faktorer, der har størst betydning for den enkeltes udvikling, afhænger af den individuelle sammensætning og de livsbetingelser, der i øvrigt gør sig gældende.
Heldigvis har forældrearbejde altid stor betydning for den samlede trivsel. Der er mange ting, som forældre kan påvirke – og i meget længere tid, end de fleste tror – det er noget af det, I lærer hos mig.
Velkommen til alle.