En neuropsykologisk undersøgelse er en undersøgelse af begavelsesniveau, koncentration, hukommelse, sprogfærdighed, rumopfattelse, problemløsning mv. Disse færdigheder kaldes for de kognitive færdigheder.
Den neuropsykologiske undersøgelse giver baggrundsviden om menneskets funktioner og adfærd. Dermed øges forståelsen af barnets styrker og eventuelle vanskeligheder. Formålet med undersøgelsen kan være at finde ud af, hvordan barnet eller den unges udvikling og trivsel øges bedst muligt.
- En neuropsykologisk undersøgelse tilrettelægges individuelt og indeholder:
- Interview af forældre og ved behov nærmest tilknyttede fagpersoner
- Observationer i institution og/eller skole og eventuelt i hjemmet
- Spørgeskemaer til forældre og nærmest tilknyttede fagpersoner
- En undersøgelsesrapport udarbejdet på baggrund af de indsamlede data
- Tilbagemelding af undersøgelsens resultater til forældre og eventuelt til barnet eller den unge
- Tilbagemelding af undersøgelsens resultater til forældrene og eventuelt de tættest tilknyttede fagpersoner eller netværk
Undersøgelsen er individuelt tilrettelagt. Som regel fordeles testningen over flere omgange af et par timers varighed. Den samlede testning kan eventuelt også foregå samlet på én skoledag.
Testningen består af samtaler og forskellige slags opgaver. Metoder, der kan benyttes er samtaler, interviews, gennemlæsning af sagsakter, spørgeskemaer til barnet og/eller forældre og/eller lærer mv., observationer og tests.